Laureano Figuerola y Ballester

Laureano Figuerola y Ballester

  • c. 1890
  • Pastel on paper mounted on fabric on frame
  • 58 x 45 cm
  • Cat. P_246
  • Acquired in 1970
By:
Carlos Martín

This small painting in pastel has the documentary value of portraying Laureano Figuerola y Ballester, an extremely important person in the history of the Banco de España and of Spanish monetary policy. It is the work of Maximino Peña, whose signature can be clearly seen in the bottom right corner. Peña, who studied under Casto Plasencia in Madrid, became part of the artistic elite when he joined the Círculo de Bellas Artes and was asked to help with the decorative painting of the Church of San Francisco el Grande in Madrid. His was active in the last years of the 19th century and first half of the 20th, and his work particularly stands out for the use of pastel, applied to Costumbrist scenes and portraits where the technique, which was not usual in Spanish painting, creates a special intimate feel. Pastel is traditionally associated with certain tender themes, but Peña applied it with harshness and verism. Given Figuerola’s age in the portrait, it could date back roughly to the last two decades of the 19th century, the period when Peña also produced The Drinker (1895, Prado), a work which also conveys his efforts to give depth of expression, and the uncompromising realism of his technique in depicting the irregularities of the skin of an old person.

Carlos Martín

 
By:
Julián Gállego Serrano, María José Alonso
Maximino Peña Muñoz
Salduero (Soria) 1863 - Madrid 1940

Maximo Peña Muñoz lived in Argentina when he was young. There, he worked with the painter Blanco Aguirre. He was awarded a grant by his local government to study painting in Madrid, where he studied under Casto Plasencia. He also received a stipend in 1885 to study in Rome, where he lived for three years. He produced portraits in pastels and worked as an illustrator. He exhibited a portrait of Princess Paz, the sister of King Alfonso XIII, at the Círculo de Bellas Artes. He later became a member of its Board of Governors. He was involved in the decoration of the San Francisco el Grande Basilica in Madrid. He exhibited at the Iturrioz Salon in Madrid in 1915 and at the Cano Salon, also held in the Spanish capital, in 1940. He was awarded the Knight’s Cross of the Order of Charles III.

 
By:
Paloma Gómez Pastor
Laureano Figuerola y Ballester (Calaf, Barcelona 1816 - Madrid 1903)
Ministro de Hacienda 1892
Ministro de Hacienda 1895

Estudió Derecho y Economía en las universidades de Barcelona y Madrid, donde obtuvo el grado de licenciado en 1840. Fue catedrático de Derecho Público y Administrativo, y de Derecho Político y Legislación Mercantil. Destacó por sus ideas reformistas y liberales; fundó la Sociedad Libre de Economía Política en 1856, con Colmeiro, Pastor y Echegaray, entre otros; en 1859, la Asociación para la Reforma de los Aranceles; y en 1876 redactó el proyecto y presidió la Institución Libre de Enseñanza. Alternó la actividad académica y la docencia universitaria con la abogacía y la actividad política.

Obtuvo acta de diputado por el Partido Progresista en 1854, 1858 y 1865. Junto con Prim participó en la Junta Central Revolucionaria que, tras la caída del trono de Isabel II, dio paso al Gobierno provisional presidido por el general Serrano, quien lo nombró ministro de Hacienda en 1868. En este cargo, que ocupó hasta 1870, creó la peseta como unidad básica del sistema monetario español e impulsó las reformas económicas que sentaron las bases de la economía de mercado en España. En 1871 fue elegido senador por Madrid y presidente del Senado en 1872. En 1876 rechazó la Restauración y firmó, junto a Ruiz Zorrilla, un manifiesto en contra que dio origen al Partido Republicano Progresista. Con la Restauración se retiró de la política, reapareció como concejal del Ayuntamiento de Madrid en 1885. Fue también presidente del Ateneo y de la Real Academia de Ciencias Morales y Políticas.

Paloma Gómez Pastor

 
«El Banco de España. Dos siglos de historia (1782-1982)», Banco de España (Madrid, 1982). «A Hundred Years of History of the Spanish Mint», Museo de la Real Casa de la Moneda (Madrid, 1993-1994).
Vv.Aa. El Banco de España. Dos siglos de historia. 1782-1982, Madrid, Banco de España, 1982. Alfonso E. Pérez Sánchez & Julián Gállego Banco de España. Colección de pintura, Madrid, Banco de España, 1985. Alfonso E. Pérez Sánchez, Julián Gállego & María José Alonso Colección de pintura del Banco de España, Madrid, Banco de España, 1988. Francisco Prados de la Plaza Revista de arte Goya, «Maximino Peña, un maestro que hay que estudiar a fondo», Madrid, Fundación Lázaro Galdiano, 1989, III/IV, nº 209. Vv.Aa. Colección Banco de España. Catálogo razonado, Madrid, Banco de España, 2019, vol. 1.